Dieta ketogenna – wyniki po dwóch tygodniach

Dieta ketogenna. Jej drugi tydzień okazał się jeszcze ciekawszy niż pierwszy, szczególnie jeżeli chodzi o poziom glukozy oraz niecodzienne reakcje organizmu Pani S. Zacznę jak ostatnio, od analizy masy i składu ciała.

Na pierwszy rzut masa ciała, czyli ile udało się już schudnąć Pani S.


MASA CIAŁA

masa ciała po dwóch tygodniach diety ketogennej - dietetyk kliniczny Sylwia Orłowska

Dzisiaj rano Pani S. ważyła 101,9 kg, a to oznacza, że od początku diety, czyli przez dwa tygodnie, schudła ponad 8 kg. Bardzo dobry wynik, ale gdy w pierwszym tygodniu chudnie się 6 kg, a w drugim tylko 2, to jednak trochę szkoda, że nie więcej i nie szybciej. Lecz takie są realia podczas redukcji i trzeba się cieszyć z tych 2 kg tygodniowo, bo tak dobrze przez cały czas nie będzie.

Normą jest fakt, że podczas każdej redukcji spadek masy ciała jest najszybszy na początku diety, co związane jest oczywiście głównie ze zmniejszaniem się poziomu wody. A im większa otyłość, tym efekt bardziej spektakularny, lecz trzeba mieć na względzie, że możemy chudnąć tygodniowo tylko 0,5 kg, czy nawet mniej, a wskazówki wagi mogą się również czasem zatrzymać nawet na dwa miesiące. Bywa również, że masa ciała czasami wzrośnie w porównaniu do poprzedniego pomiaru np o 2 kg, co jest oczywiście deprymujące i demotywujące, ale nie ma innego wyjścia, trzeba ten trudny okres przeczekać.

Pani S. planuje schudnąć 50 kg i gdyby chudła 6 kg tygodniowo, jak w pierwszym tygodniu, miałaby dietę z głowy już po dwóch miesiącach, ale tak się niestety nie da, chyba raczej stety. Na ten eksperyment zaplanowałyśmy przynajmniej rok, czyli tempo chudnięcia około 1 kg tygodniowo. W miarę racjonalnie i fajnie by było, gdyby udało się schudnąć te 50 kg w rok, ale jak to w życiu bywa, może się okazać, że 12 miesięcy to za mało. Pani S. podobno jest cierpliwa i konsekwentna, więc nawet półtora roku nie jest jej straszne. Oby.


BMI

BMI po dwóch tygodniach diety ketogennej - dietetyk kliniczny Sylwia Orłowska

Wraz ze spadkiem masy ciała, BMI oczywiście również maleje, ale Pani S. wciąż jest otyła, więc jakąkolwiek otyłością by tego nie nazwać, musi dalej odtłuszczać organizm. W poprzednim wpisie wspominałam, że BMI jest przestarzałym wskaźnikiem i w zasadzie już nie używanym ani przez specjalistów, ani przez osoby, które świadomie chcą zmienić proporcje mięśni i tłuszczu w swoim organizmie. Jest jednak wyjątkowo lubiany przez osoby na diecie, więc będę go prezentowała.

Pokażę teraz wodę.


WODA

woda po dwóch tygodniach diety ketogennej - dietetyk kliniczny Sylwia Orłowska

Proszę zobaczyć jaka różnica. W pierwszym tygodniu aż 6 kg w dół, a w drugim tylko 0,8 kg, to oznacza, że organizm powoli zaczyna się przyzwyczajać do zmiany sposobu żywienia, jest więc nadzieja, że weźmie się do pracy i zajmie się w końcu tkanką tłuszczową Pani S.


% WODY

woda po dwóch tygodniach diety ketogennej - dietetyk kliniczny Sylwia Orłowska

W procentach zmiana poziomu wody prezentowała się troszeczkę inaczej, ponieważ okazało się, że w drugim tygodniu, pomimo utraty prawie 80 dag wody, jej procentowa wartość w stosunku do masy ciała zwiększyła się o 0,2%.

I od razu białko.


BIAŁKO

białko po dwóch tygodniach diety ketogennej - dietetyk kliniczny Sylwia Orłowska

Masa białka w pierwszym tygodniu gwałtownie spadła w dół o 2 kg, w drugim tygodniu o 20 dag. Wciąż spadek, ale już dużo mniejszy.

Ubytek białka, czyli głównie mięśni, nie powinien nigdy stanowić powodu do radości, gdyż im większą masą mięśniową dysponujemy, tym lepsze, szybsze efekty przyniesie nam dieta. Aby zminimalizować ten proces, wskazana byłaby odpowiednia aktywność fizyczna, jednak gdy osoba odchudzająca się nie ćwiczy, utrata części białek organizmu jest procesem nieuniknionym. Ale nie stanowi też zagrożenia dla zdrowia, więc można powiedzieć, że jest procesem fizjologicznym dla osób odchudzających się i niećwiczących. Mowa tu oczywiście o rozsądnie prowadzonych dietach i nie trwających w nieskończoność, gdyż wpływ na poziom utraty białka ma również rodzaj stosowanej diety i podaż makroskładników.

Proszę zobaczyć teraz jak kształtowała się procentowa zawartość białka w stosunku do masy ciała.


% BIAŁKA

białko po dwóch tygodniach diety ketogennej - dietetyk kliniczny Sylwia Orłowska

W drugim tygodniu widać wahania. Suma summarum, teoretycznie Pani S. przybyło białka o 100 g, ale tylko teoretycznie. W trakcie diety, takie wahania będą jej towarzyszyć przez cały czas, a wartości tych wahnięć mogą być dużo większe w górę lub w dół. Jak już wspominałam, bez ćwiczeń, poziom białka powinien powoli się zmniejszać.


MINERAŁY

minerały po dwóch tygodniach diety ketogennej - dietetyk kliniczny Sylwia Orłowska

Zahamował również ubytek minerałów.


% MINERAŁÓW

minerały po dwóch tygodniach diety ketogennej - dietetyk kliniczny Sylwia Orłowska

Procent minerałów jest na stałym poziomie. Jednak również w tym przypadku nie obejdzie się bez wahnięć.

A co się działo z tłuszczem?


TŁUSZCZ

tłuszcz po dwóch tygodniach diety ketogennej - dietetyk kliniczny Sylwia Orłowska

Proszę zwrócić uwagę, że już w drugim tygodniu diety, poziom tłuszczu zaczyna się zmniejszać. Jest to fakt, na którym powinno zależeć każdej odchudzającej się osobie. Prawie 1,5 kg tłuszczu – bardzo fajny wynik. Pokazywałam wcześniej, że poziom wody również trochę opadł, co powinno skutkować pozornym wzrostem ilości  tłuszczu, jednak tak się nie stało, a to znaczy, że idziemy w dobrym kierunku i oby tak dalej.

Proszę zobaczyć jak tłuszcz Pani S. wygląda w procentach.


% TŁUSZCZU

tłuszcz po dwóch tygodniach diety ketogennej - dietetyk kliniczny Sylwia Orłowska

Bardzo powoli zaczyna opadać. Pod koniec drugiego tygodnia, w porównaniu z końcem pierwszego, na razie tylko o 0,3%, ale przynajmniej już nie rośnie, a z czasem powinno być coraz lepiej.


TŁUSZCZ TRZEWNY

tłuszcz trzewny po dwóch tygodniach diety ketogennej - dietetyk kliniczny Sylwia Orłowska

 

 

W pierwszym tygodniu poziom tłuszczu trzewnego wzrósł o 2 punkty. W drugim tygodniu już nie wzrasta i w kolejnych raczej nie powinien piąć się do góry.

Tak jak ostatnio pokażę również ten śmieszny parametr nazywany wiekiem metabolicznym.


WIEK METABOLICZNY

wiek metaboliczny po dwóch tygodniach diety ketogennej - dietetyk kliniczny Sylwia Orłowska

Już w zeszłym tygodniu, w sześć dni Pani S. postarzała się o 3 lata. W tym tygodniu wciąż ma jeszcze 50 lat, chociaż tak naprawdę, pomimo otyłości, czuje się trochę młodsza.


GLUKOZA

glukoza po dwóch tygodniach diety ketogennej - dietetyk kliniczny Sylwia Orłowska

W pierwszym tygodniu, pomimo lekkiego wahania poziomu, w sumie cukier spadł aż o 17 mg/dL i sobie spadał aż do zeszłego czwartku – wynik 87, toż to przecież norma! I wydawać się mogło, że się utrzyma. A tu proszę, w sobotę, na czczo – 119 mg, po dwóch tygodniach diety z węglowodanami na poziomie poniżej 20 g! Przecież to wartość  wyższa niż w dniu rozpoczęcia diety! W poprzednią niedzielę wartość 100, dzisiaj 108, czyli chcąc nie chcąc, Pani S. zanotowała wzrost poziomu cukru o 8 jednostek. Nie jest to motywujący efekt diety, chociaż minus 17 z poprzedniego tygodnia plus 8 z tego, daje łączny spadek o 9 jednostek, więc jakby nie patrzeć, może jeszcze tego na wykresie nie widać, ale tendencja jest spadkowa. Na to liczymy i taką mamy nadzieję.

Na poziom cukru ma wpływ nie tylko ilość węglowodanów, ale również ilość białka w diecie, ale chciałabym zaznaczyć, że białko bilansowałam na poziomie maksymalnie 1 g na kg należnej masy ciała, węglowodanów nie więcej niż 20 g dziennie, więc szukanie przyczyny w diecie, to ślepa uliczka. No, chyba że Pani S. coś zmajstrowała : ).

Czy powinnyśmy się martwić tak dużymi skokami glukozy w górę i w dół? Jeżeli Pani S. przestrzega diety, to nie powinnyśmy. A podobno przestrzega, więc się nie martwimy.

Po pierwsze

Zakres wahnięć jest wciąż na poziomie przedcukrzycowym. Gdyby Pani S. podczas diety otrzymywała wyniki ponad 130 na czczo, co zdarzało się jej sporadycznie gdy tyła, mogłoby to wzbudzać niepokój, może bardziej zaciekawienie, ale i tak nie zmieniłoby to naszej decyzji w kwestii wyboru diety i doboru proporcji makroskładników.

Po drugie

Sumując wyniki z dwóch tygodni, wystąpił spadek, wprawdzie niewielki, bo tylko o 9 jednostek, ale jakby nie patrzeć, nie jest to wzrost.

Po trzecie

Dwa tygodnie, to zdecydowanie zbyt krótki okres, aby móc wyciągnąć sensowne wnioski. Regulacja, naprawianie gospodarki węglowodanowej jest procesem długotrwałym. Poza tym, spadek poziomu cukru nigdy nie będzie spadkiem prostoliniowym, zresztą tak samo jak innych parametrów, a łączenie poszczególnych punktów na ich wykresach zawsze będzie dawało efekt fali. Raz wyżej, a raz niżej, ale jeżeli będziemy konsekwentne w działaniu, to w końcu uzyskamy w miarę powtarzalne wyniki na takim poziomie, jaki nas interesuje, choć może to zająć nawet i ponad rok.

Po czwarte

Na uzyskany wynik wpływ ma nie tylko dieta, ale również procesy zachodzące w organizmie, wahania kortyzolu, adrenaliny, glukagonu czy hormonu wzrostu.

No i jeszcze może po piąte

Przy ocenie wyniku dokonanego pomiaru, trzeba również wziąć pod uwagę sam pomiar. Proszę zwrócić uwagę, że wykonanie dwóch pomiarów z rzędu tym samym glukometrem, wykorzystując przeznaczone do tego odpowiednie paski, rzadko kiedy kończy się uzyskaniem identycznego wyniku. Różnice mogą wynosić kilka jednostek, o czym zresztą informują producenci urządzeń i pasków w swoich ulotkach informacyjnych.


KETONY we krwi

ketony we krwi po dwóch tygodniach diety ketogennej - dietetyk kliniczny Sylwia Orłowska

W drugim tygodniu diety, poziom beta hydroksymaślanu podniósł się dwukrotnie w porównaniu do pierwszego tygodnia, a to świadczy, że Pani S. trzyma w ryzach poziom węglowodanów i białka w diecie. Gdyby porównać ten wykres z wykresem, który pokazałam wcześniej, dotyczącym ilości tłuszczu, to można zauważyć, że poziom tkanki tłuszczowej zaczął się zmniejszać wówczas, gdy poziom ketonów we krwi przekroczył 3 mmol/L, czyli w 10. dniu diety.


KETONY w moczu

ketony w moczu po dwóch tygodniach diety ketogennej - dietetyk kliniczny Sylwia Orłowska

Po tygodniu diety poziom ketonów w moczu wzrósł do 80 mg/dL i utrzymuje się na tym samym poziomie.


CIŚNIENIE SKURCZOWE

ciśnienie skurczowe po dwóch tygodniach diety ketogennej - dietetyk kliniczny Sylwia Orłowska

Ciśnienie skurczowe, czyli ta pierwsza liczba w pomiarze ciśnienia, w tym tygodniu pomiędzy 118 a 104 mmHg, całkiem porządny wynik.


CIŚNIENIE ROZKURCZOWE

ciśnienie rozkurczowe po dwóch tygodniach diety ketogennej - dietetyk kliniczny Sylwia Orłowska

Ciśnienie rozkurczowe, czyli ta druga liczba uzyskana podczas pomiaru, między 72 a 78, również na przyzwoitym poziomie.


PULS

puls po dwóch tygodniach diety ketogennej - dietetyk kliniczny Sylwia Orłowska

Puls Pani S. trochę szaleje, wczoraj i dzisiaj 83 uderzenia na minutę. Puls może sobie szaleć w dość sporym zakresie normy: od  60 do 100 uderzeń na minutę. Jak widać, jest jeszcze spory margines.


ANALIZA MASY I SKŁADU CIAŁA po dwóch tygodniach diety

analiza masy i składu ciała po dwóch tygodniach diety ketogennej - dietetyk kliniczny Sylwia Orłowska


Z pamiętnika Pani S.

„To był dosyć ciekawy tydzień.  W dniu, kiedy poziom ketonów we krwi przekroczył magiczną trójkę, czyli dokładnie w 10. dniu diety, już od rana wiedziałam, że nie jest dobrze. Czułam się tak słabo, tak strasznie źle, że nie poszłam do pracy. Ledwo wystarczyło mi siły na wykonanie pomiarów. Zjadłam tylko pierwszy posiłek, wypiłam kubek wody i przespałam całą resztę dnia, przesypiając pozostałe posiłki, nie pijąc więcej ani wody ani innych płynów, nie miałam siły podnieść powiek, jakby ktoś odciął mi zasilanie i zabrał świadomość … .

Było mi zupełnie obojętne co dzieje się wokół, nie byłam w stanie nawet odbierać telefonów. Bardzo ciekawe doświadczenie.

I tak po przespanej nocy, po przespanym całym dniu, nie miałam żadnych problemów, aby przespać kolejną noc i co ciekawe kolejny dzień.

W drugim dniu spania, to trudne do opisania zmęczenie troszeczkę osłabło, poziom cukru spadł aż do 87 mg/dL, byłam już w stanie budzić się na posiłki, ale w zamian doszedł potworny ból głowy i na dodatek gorycz w ustach.

Można powiedzieć, że przespałam pod rząd 3 noce i 2 dni z niewielkimi przerwami. Tylko raz w życiu czułam się podobnie, ponad 20 lat temu, na studiach, w akademiku, gdy dopadła mnie ciężka grypa i nie byłam w stanie zwlec się z łóżka przez kilka dni, ale wtedy towarzyszyła mi jeszcze gorączka.”


W kwestii aktywności fizycznej, Pani S. nie ma nic do powiedzenia na razie.

Cóż, dwa pierwsze tygodnie diety już za nami. Od dzisiaj wszystkie pomiary będziemy wykonywały raz w tygodniu, w każdą niedzielę. Chciałabym prezentować wyniki na blogu zaraz po ich wykonaniu, ale z powodu braku czasu niestety nie jest to możliwe. Tak bywa. Postaram się je opracowywać i wrzucać na bloga najszybciej jak to będzie możliwe. Dziękuję za wyrozumiałość.

Wykresy przygotowano z pomocą programu Cronometer.

One thought on “Dieta ketogenna – wyniki po dwóch tygodniach

  • Czerwiec 2, 2018 at 8:40 am
    Permalink

    Mam sporą nadwagę i chciałabym ją zgubić. Zaciekawiła mnie ta dieta i chciałabym jej spróbować.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *